8 octombrie 2020

Lecitina

Ce este?

Lecitina este o fosfolipidă – o moleculă de lipide complexe, care cuprinde un amestec de glicolipide, steroli, trigliceride, carbohidrați și acizi grași.

Care este rolul său în organism?

Lecitina este necesară fiecărei celule vii din corpul uman – fiind componenta principală a membranelor celulare, care controlează trecerea nutrienților în și din celule. De asemenea, are rolul de a proteja structurile interioare ale celulelor – fără lecitină membranele din corpul nostru s-ar întări și celulele noastre ar muri.

Unde se găsește?

Lecitina se găsește în mod natural în ficat și în alte organe, în mușchi, în gălbenușurile de ou, precum și în alimentele vegetale, în special în soia. O găsim și în alune, varză, germeni de grâu și drojdie de bere. Lecitina este adăugată și la înghețată, maioneză, margarină, sosuri pentru salate și multe alte alimente procesate pentru a preveni separarea grăsimilor și a lichidelor.

Ce beneficii are pentru sănătatea mea?

Ficatul sintetizează lecitina din alimente și o introduce în sistemul circulator al organismului, pentru a proteja celulele de distrugerea prin oxidare și pentru a întări structurile celulare.

Este parțial solubil, astfel că acționează ca un agent de emulsifiere, ajutând grăsimile să se amestece cu apa și alte lichide corporale, astfel ca acestea să poată fi eliminate din organism. Lecitina reduce deci formarea de depozite pe organele vitale și pereții arterelor, ajutând la scăderea colesterolului și la prevenirea aterosclerozei – reducând astfel riscul de boli de inimă. Un studio din 2003 efectuat pe 45 de participanți și care a durat 10 săptămâni, a arătat că lecitina de soia fără grăsime a scăzut absorbția colesterolului cu 38% și a redus colesterolul rău (LDL) cu 14%. Rezultatele, care au fost publicate în „Jurnaul Asociației Americane de dietetică”, au concluzionat că lecitina pudrată scade colesterolul LDL și absorbția colesterolului atunci când este consumat cu alimente fără grăsimi.

Componentul lecitinei studiat pentru beneficiile sale pentru sănătăte este colina – un precursor al acetilcolinei, care este un neurotransmițător important pentru memorie, procesul de învățare și somn. Odată ce ajunge în organism, fosfatidilcolina din lecitină se descompune în colină, aceasta este apoi utilizată pentru a face acetilcolina, care este un neurotransmițător necesar pentru a transmite impulsurile pe căile nervoase.

Există date clinice valide care sprijină utilizarea fosfatidilcolinei în afecțiuni ale ficatului, cum ar fi leziuni hepatice toxice, leziuni hepatice induse de medicamente, ficat gras diabetic, ciroză hepatică, hepatită cronică, ficat gras indus de alcool și hepatită virală acută. În Germania, fosfatidilcolina este comercializată ca parte a unui plan de tratament pentru aceste afecțiuni hepatice, iar utilizarea sa în aplicații clinice în acest context a primit autorizarea corespunzătoare de Agenția Națională a Medicamentului.

Am nevoie de licitină ca supliment?

Cele mai bune surse alimentare de lecitină sunt grăsimile de origine animală și organelle. Dacă nu consumi astfel de tipuri de alimente – fie datorită asocierii lor cu afecțiuni precum bolile de inimă sau datorită alegerii dietetice, atunci un supliment de lecitină este o alegere înțeleaptă pentru a compensa neajunsurile. O gamă largă de astfel de suplimente naturale, le găsești și pe pagina noastră de internet vitaking.ro.